Geen fietskar of bakfiets, wél een longtail cargobike.

DSCF9808 (1)

Op 1 februari mag Alixe starten in de kleuterklas. Vanaf dat moment hebben we niet één maar twee kinderen die elke ochtend in het diepe centrum van Gent moeten geraken. De wagen is geen optie en openbaar vervoer kan me eveneens niet overtuigen. Wij kiezen voor de snelste én meest ecologische manier om van A naar B te geraken in Gent: De fiets!

Hoe krijg je twee kinderen gemakkelijk mee op één fiets? Eén vooraan en één achteraan, hoor ik u denken. Welja, zo doen we’t op dit moment. Alleen enorm spijtig dat het zitje vooraan beperkt is tot 15kg. Lang zullen we’t op die manier dus niet rekken. Daarenboven, één kind vooraan en één kind achteraan, klinkt leuk en gemakkelijk, maar in realiteit is uw stadsfietske daar helemaal niet voor gemaakt.

Alternatieven genoeg. We kunnen o.a. kiezen voor de populaire fietskar of de veelbesproken bakfiets, we zijn zelfs op de onderwatertandem gekropen. Duust testritten later, bleken we echter niet overtuigd. En nu moet ik opletten want ik wil niet tegen schenen schoppen. Iedereen kiest wat voor hem/haar goed en vooral veilig aanvoelt, en mijn overtuiging hoeft niet persé overeen te komen met die van jou.

onderwatertandem

Waarom geen fietskar?

Een dik jaar geleden fietste ik naar huis van mijn koksopleiding. Voor mij fietste een vader met 2 kinderen in de fietskar. De vader in kwestie fietste op een rustig tempo voor me uit. Aan het fietsersbrugje bij ‘Zwembad Van Eyck’ (Gentenaren onder ons kennen de locatie, ongetwijfeld) ging het echter mis. De vader nam zijn bocht iets te scherp, waardoor de fietskar schuin op de borduur terecht kwam. Gevolg, papa’s fiets bleef mooi rechtop, maar de fietskar ging overkop.

De vader was erg geschrokken en probeerde zijn kinderen tevergeefs te troosten. Ik probeerde te helpen, maar merkte dat de vader liever had dat ik me niet ‘moeide’. Sindsdien heb ik een heilige schrik voor de befaamde fietskar.

Bovendien vind ik dat kinderen erg kwetsbaar zijn in zo’n fietskar. Ze zitten laag boven de grond op de hoogte van de zware autowielen.

bakfiets van bakfiets.nl testrit

Waarom geen bakfiets?

Hoewel ik oorspronkelijk erg te vinden was voor het hele bakfietsverhaal, bleek het toch niets voor ons. Het leek me wel gezellig met de kinderen in die ruime bak. In praktijk bleek de bakfiets echter een enorm lomp en geblokt ding. Plots zag ik mezelf er niet meer mee rijden (en Matthijs al helemaal niet.)

Gent met zijn kasseien, tramsporen en de smalle straatjes. Het leek me geen goede combo met de fameuze bakfiets. Heb je zo’n ding al eens gekeerd in een smalle straat? Mijn rijexamen ging vlotter dan dat. Nee, de klik was er niet.

vrachtfiets / bakfiets: Longtail cargo bike from xtracycle

Wij kozen voor een longtail-bike

“De longtailwatte?”. Zelf had ik nog nooit van dergelijke fiets gehoord. We ontdekten hem op autoloze zondag en na een testrit waren we meteen verkocht. Het draagvermogen (tot 180kg!) van een bakfiets, maar het comfort van een stadsfiets. Het draagvermogen zit achteraan op de lange bagagedrager en dat zorgt ervoor dat de fiets smal, wendbaar en flexibel is.

In Europa zie je ze amper rijden, maar in Amerika is het een heuse trend, die longtail cargobike. En ik ben ervan overtuigd dat het hier in Vlaanderen ook snel aan populariteit zal winnen.

Wil je zelf ook een gelijkaardige lange fiets? Yuba bikes, Xtracycle en Big Dummy zijn aan te raden merken. Zelf kozen we voor de Xtracycle, waarbij het basismodel € 1800,00 kost. Deze prijs komt dus overeen met de nieuwprijs van een basic bakfiets.

DSCF9816

vrachtfiets / bakfiets: Longtail cargo bike from xtracycle


Lees ook: extra zichtbaar met fietswielverlichting 


[instagram-feed num=5 cols=5 showfollow=false]


13 Comments

  1. Is er nog ruimte om bagage mee te nemen? Of plek voor fietstassen.
    Ik ben wel blij met men bakfiets. Maar dit ziet er ook wel heel leuk uit (en uniek)

    • Ja hoor, we hebben gigantische grote fietszakken aan weerszijden. Die zie je hangen op de foto onder J & A. Ze zijn vergelijkbaar met twee fietszakken achter elkaar (dus in totaal 4 fietszakken).

      Als de kindjes niet mee zijn, kan je in het frame achteraan een plooibox steken met boodschappen, of een bak water/melk. Mogelijkheden genoeg :D.

  2. Nooit gezien, mooi ding hoor!!!! Heb je niet het idee dat de fiets wat instabiel wordt omdat het meeste gewicht ver naar achter zit? Dat heb ik met m’n nieuwe mamafiets dus, ik moet er echt aan wennen!

    • Nee helemaal niet. We hebben de fiets een halve dag gehuurd zodat we een uitgebreide restrit konden doen in het stadscentrum, en ik vergat zowaar dat de kinderen achteraan zaten ?. Je voelt ze echt niet!

  3. Vrie waas!

    Zelf nog nooit gehoord van dergelijke velo. Ik ben ook geen fan van bakfiets omdat ik het niet veilig vind dat de kinderen eerst de straat opgaan wanneer je moet oversteken. Stel je voor dat je een auto niet hebt gezien…

    Met deze is dat probleem weg én je bent nog eens origineel ook! 🙂

  4. Nog nooit gezien zo een longbike! En ik dacht dat wij al revolutionair waren met onze Coocarooc bolderkar om te wandelen. 🙂
    Dit ga ik toch eens verder uitspitten… Vooral de kids én bagageruimte vind ik belangrijk omdat je op een gewone fiets moet kiezen. Of veel opbergruimte, of een kind erop!

  5. Lijkt me wel niet geschikt voor kleinere kindjes? (confer maxicosi vastklikken in bakfiets/hangmatjes in fietskar?)
    En qua bescherming tegen weer en wind? Dat vind ik een groot voordeel van fietskar/bakfiets versus fietsstoeltjes…

  6. Ik heb nochtans al duizend keer het omgekeerde voorgehad. Moeder op de grond en de kindjes blijven mooi zitten. Wat jij vertelt is met onze fietskar echt onmogelijk, tenzij er misschien geen kindjes in zouden zitten. Met het gewicht krijg ik dat onmogelijk op een borduur. Voor mij is er niks veiliger, omdat ik gemakkelijk val en zij daar geen last van hebben. En ze zitten in een veilige kooi, wat bij geen enkele andere fietsmanier is. En tests staan me bi. En. Er is een grote koffer. Grootste nadeel: Basiel begint er uit te groeien. Maar hij kan ondertussen vrij vlot fietsen. En als iedereen zijn ding vindt, zijn we allemaal gelukkig he!

  7. Ik las al veel over deze fietsen en wil er eigenlijk wel een uitproberen. De kids kunnen al zelfstandig fietsen (4 en 6 ) maar de afstand naar school weegt soms wat zwaar 5km enkel. Dus een afwisseling is welkom aangezien ze de fietskar (die we 6 j intensief hebben gebruikt) echt wel te klein wordt. Waar hebben jullie de fiets gehuurd om eens te testen?

    • Dag Stefanie, onze eerste kennismaking met deze fiets was op autoloze zondag in Gent. Tijdens het event kon je in het centrum van de stad verschillende bakfietsen en longtailbikes uitproberen. Autoloze zondag is volgende week, dus misschien kan je het op dat moment ook uitproberen.

      De personen die daar met deze Xtracycle stond hebben we dan later opnieuw gecontacteerd om de fiets uitgebreider te gaan testen. Dat was bij VeloVelo in Wondelgem (Gent). Maar ondertussen zijn er best wel veel fietsenwinkels die de fietsen verkopen, en normaal gezien kan je dan ook altijd eerst even een testrit plannen.

      Veel succes !! x

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.