“Wat doet die vrouw in het water?!”

’T is de tijdloze stemweek op StuBru (heb jij al gestemd?), dus het volume in de wagen staat een tikkeltje hoger. Terwijl we op woensdagochtend naar school rijden, hoor ik Jules vanop de achterbank roepen. “Wat doet die mevrouw in’t water?!”. Hij wijst naar een levensgrote affiche aan de overkant van de straat. Natte haren, zwoele blik en een klein roze flesje parfum. Ik probeer hem uit te leggen dat het reclame is. Reclame voor parfum.

Het blijft verdacht stil, en ik hoor de hersenen van mijn kinderen malen.

“Waarom zit ze in dat water?”, vraagt hij opnieuw.
– “Omdat water fris is, en parfum is ook fris.”
“Meestal is water warm, maar soms is het koud. Bedoelt koud ook fris?”
– “Fris kan ook betekenen dat het lekker ruikt, oftewel fris ruikt. De foto toont de zee.. en de zee ruikt fris.”

M’n woorden zijn nog niet koud of Alixe vult aan. “Jekkes, de zee ruikt toch niet fris?!” Ik moet ze gelijk geven, de zee (onze Noordzee althans) geurt niet bepaald fris. Ik had er dieper op kunnen ingaan. Met een diploma Marketing op zak en 6 jaar werkzaam in’t marktonderzoek weet ik dat er een heel verhaal en idee achter die affiche zit. Al denk ik niet meteen dat mijn kleuters daar boodschap aan hebben.

“Die mevrouw gaat in zee”, vult Jules aan “omdat ze stinkt naar dat parfum”. Refererend naar het lichtroze flesje Dior Joy in de rechterhoek van de affiche.

Dat dus.


3 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.