Heeft uw mamie al Stikeez gespaard?

Stikeez Lidl sparen

Heeft uw mamie al Stikeez gespaard?

Begin februari startte Lidl met een nieuwe spaaractie: Stikeez. Kleine rubberen speeltjes in de vorm van een voedingsproduct. Per aankoopschijf van € 15 krijg je een kleurrijke stikeez gratis. Lidl’s stoutste droom kwam uit want op amper drie weken tijd zijn de kleefpoppetjes een ware hype geworden.

Ook bij huize Depret zijn ze alomtegenwoordig. ’T Is de eerste keer dat mijn kinderen bewust meedoen met zo’n spaaractie en stiekem vind ik het heel fijn. Samen met twee stuiterende kinderen doe ik m’n boodschappen. Het toppunt volstrekt zich bij het afrekenen. In slowmotion grabbelt de kassierster meet haar hand in een grote zak. De spanning is te snijden!

“Joepie een pistachenoot, die hadden we nog niet!”. Bij thuiskomst hollen ze naar hun verzameling waar de vrolijke pistachenoot herenigd wordt met zijn vrienden. 14 hebben we er ondertussen en wat zijn de kinderen er fier op. Dikke duim, Lidl.

Blijkbaar zijn we niet het enige gezin waarbij de Stikeez aanslaan. Op social media zie ik her en der oproepjes verschijnen. Veelal (groot)ouders die naarstig op zoek zijn naar de kleefpoppetjes om zoon- of dochterlief’s collectie te vervolledigen. In de oproep staat welke Stikeez ze missen om de collectie aan te vullen, alsook welke Stikeez in de aanbieding zijn om eventueel te ruilen. Met goede bedoelingen, uiteraard. Maar het moment dat ik ze 2de handssites zie verschijnen, waarbij ze zonder schroom aangeboden worden aan €1/stuk, dan stel ik me vragen. Mag het?

Waar is de charme naartoe van kinderen zelf te laten verzamelen en ruilen? De ideale gelegenheid om de commerciële vaardigheden van uw nageslacht te onderrichten. Je kan er niet vroeg genoeg mee starten, me dunkt. Welk signaal geven we de kinderen als we het hen zomaar in de schoot werpen? Weerom, u doet het ongetwijfeld vol goede bedoelingen, maar er gaat veel van de magie verloren als je een kind de tijd niet laat om hier zelf in te ontdekken.

Het lijkt me veel leuker als ze zelf die 24ste langverwachte Stikee kunnen bemachtigen. Het plezier van ’t spel zit hem net in het verzamelen en ‘t lijkt me niet de bedoeling dat ouders dat voor hun kind doen, toch?

Wil je jezelf echt tot popular mom kronen? Ga met je kind naar een georganiseerd ruilmoment bij Lidl (jawel, ze organiseren er!) en laat je kind zelf ruilen en ontdekken. Je zal zien dat de voldoening eens zo groot is. Hoe dan ook (we moeten daar niet onnozel over doen) belanden die rubberen poppetjes volgende maand ergens onderaan de kast. Dat weet u net zo goed.


Q. Spaart jouw kind al Stikeez?


[instagram-feed num=5 cols=5 showfollow=false]

3 Comments

  1. ik herinner me wel in de jaren negentig dat onze mama’s ook zo meededen aan Panini-stickerboeken en flippo’s 🙂 En op de rommelmarkt stond er altijd wel iemand die te verkopen 🙂 Hoe kreeg je ander je stickerboek vol?:)

    • Haha tuurlijk!
      Het ruilen is een must en da’s net het leuke aan’t spel.
      Het gaat hem niet om de flippo of de sticker, maar puur op ‘ze allemaal hebben’, maar ’t is niet de bedoeling dat mama’s op FB oproepjes plaatsen en het spel spelen ipv de kinderen.

      Als Andes en Jules dubbels hebben, en willen ruilen dan ben ik de eerste om dat toe te juichen. Maar ’t is niet de bedoeling dat jij en ik onderling zitten te ruilen hé :p. Omgekeerde wereld

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.