Onze nieuwe elektrische auto, hoe bevalt die ons eigenlijk?

Ik heb weinig met wagens. Ik heb geen specifiek voorkeursmerk en weet niets af van pk’s of cilinderinhoud. Bovendien had’k altijd de luxe van een bedrijfswagen, en bijgevolg geen reden gehad om me in te lezen en specificaties te vergelijken.

Toen ik van job veranderde en hierbij mijn bedrijfswagen inleverde, moesten we het plots met één wagen stellen. De wagen van mijn partner. Meteen werd duidelijk dat ons woon-werk verkeer (en de omweg naar school) met die ene wagen praktisch niet haalbaar was. We gingen dus al snel op zoek naar die 2de wagen voor ’t gezin. Eén waarmee ik de kinderen naar school kan brengen (7 km) en vervolgens vlot kan doorrijden naar kantoor 25km verderop. Kortom, zo’n 60km per dag.

Waarom elektrisch?

Zo’n 2de wagen is in veel opzichten een luxe, en in tijden van klimaatmarsen wou ik het niet als een evidentie zien. Het was voor ons een reden om de elektrische alternatieven te overwegen.

Een groot deel werd echter meteen van ons lijstje geschrapt. Blijkbaar staat een elektrische wagen vaak synoniem voor speciaal (lees: lelijk). Ik mag dan wel niet veel van wagens kennen, maar het oog wil ook wat. Daarenboven waren de meeste wagens enorm klein (ik wil m’n twee kinderen op de achterbank wat ruimte bieden, weetwel.). Tenzij we meteen in een veel duurder segment zouden zoeken, leken we toch wat beperkt in keuze.

Ervaring / review MG ZS EV

Waarom de MG ZS EV?

Tot we op de MG ZS EV botsen. Een nieuwkomer op de markt en recentelijk opgenomen in lijst van E-gear. Het SUV model en ’t interieur spraken me aan, net als de heel scherpe prijs. Alles wat me bij andere elektrische wagens tegenhield, zat hier mee.

Weerom: ik ga niet op alle punten lopen vergelijken en me als de expert voordoen. We deden een testrit, zochten wat online reviews, sliepen er een nachtje over en hakten de knoop door.

In maart, exact één dag voor de fameuze lockdown in voege ging, konden we onze nieuwe aanwinst nog ophalen. We hebben de wagen nu drie maanden in’t bezit, waarvan hij twee maanden quasi werkloos op de oprit stond. Toch hebben we ondertussen de eerste km’s in de wielen (1500, om precies te zijn)  en leek het me interessant om ’t één en ’t ander met jullie te delen. Want elektrisch rijden, wat zijn eigenlijk door voor- en nadelen daarvan?

Ervaring / review MG ZS EV

De voordelen van elektrisch rijden

Het duurzame aspect. ’T feit dat een elektrische wagen geen CO2 uitstoot, alsook geen fossiele brandstoffen gebruikt, was voor ons de grootste drijfveer. We waren dan ook bereid hiervoor meer te betalen. Al bleek na een simulatie dat de extra kost an sich best meevalt.

We pikten op de valreep nog een mooie premie mee, zijn vrijgesteld van verkeersbelasting én BIV (belasting op inverkeerstelling). We kunnen altijd thuis opladen, maar er zijn ook in onze omgeving ruim voldoende (gratis) laadmogelijkheden. Sowieso is de kost van elektriciteit al goedkoper dan diesel of benzine, maar wanneer we hier de gratis laadmogelijkheden meerekenden, kwam het meteen wel een heel stuk goedkoper uit. Kortom, op het einde van de rit is het financieel best ’t overwegen waard.

De nadelen van elektrisch rijden

De beperkte radius is iets waaraan we moesten wennen. Met een volgeladen batterij rijden we volgens de brochure 260 km, in realiteit zal het eerder rond de 200 liggen. Ideaal voor dat woon-werk verkeer, of enkele rondje onder de kerktoren. Maar wanneer je een dagje Bokrijk, weekendje zee of Centerparcs plant, voorzie je best laadmogelijkheid ter plaatse.

Onze elektrische wagen is de 2de wagen in’t gezin, dus voor langere afstanden of weekendjes over de grens wordt de wagen van mijn partner van stal gehaald.

Conclusie

Ik ben zo blij met onze aankoop en zou het gelijk opnieuw doen! Niet enkel voor ’t duurzame aspect, maar ook omdat’k het elektrisch rijden zo vlot en vloeiend vind. Wil je elektrisch rijden overwegen, maar laat je je afschrikken door het kostenplaatje? Op de website van Egear vind je een overzichtelijke lijst met alle mogelijke elektrische modellen en hun catalogusprijs. Op die manier heb je meteen zicht op wat wel/niet binnen jullie budget zou passen. En die MG ZS EV? Prijs/kwaliteit zwaar de moeite!

One Comment

  1. Wat een mooie wagen ook! Ja, die actieradius…. toch een nadeel… alhoewel… zo wordt je verplicht een goede pauze in te lassen om de X kilomter als je ver moet rijden 🙂
    Veel plezier ermee in ieder geval!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.